divendres, 1 de març del 2013

LES COMPETÈNCIES PROFESSIONALS


LES COMPETÈNCIES PROFESSIONALS

Aquesta primera entrada al blog és una reflexió sobre on em trobo en aquest moment en relació a les diferents competències professionals, abans de començar l'assignatura de reflexió i innovació educativa.

  1. És autònom en l’aprenentatge:

Em considero una persona autònoma pel que fa a la recerca de recursos i dades per realitzar i resoldre les diferents activitats i situacions que hem van sorgint i vaig vivint dia a dia dins l’aula. La reflexió i reflexionar sobre algun aspecte, és un fet que sempre m’ha resultat dificultós. Per poder fer-ho necessito el meu temps, estar en calma, tranquil·la i tenir un entorn que m’acompanyi a portar-ho a terme. Tot i que sóc conscient que és un aspecte molt important per tal d’avaluar l’actuació professional és un dels meus punts febles. Amb freqüència visito blogs públics de l’àmbit de l’educació els quals considero una font de riquesa, són una eina per ampliar els coneixements que tinc i introduir nous recursos i experiències a l’aula. El fet de treballar dins una aula al mateix temps que estudio m’ajuda a contrastar la teoria amb la pràctica.

2.       Reflexiona sobre el seu propi procés d’aprenentatge:

En la majoria d’ocasions quan he d’avaluar-me a mi mateixa, sóc bastant autocrítica. Penso que ser conscient dels punts que a un mateix li costa portar a terme, ajuda a millorar en l’entorn que t’envolta així com també en l’actuació com a professional. M’agrada sempre tenir un tros de paper i llapis a mà per anar apuntant coses que em passen pel cap com: propostes, activitats, dubtes i problemes que em puguin anar sorgint durant el dia a dia, per després compartir-ho o bé seure tranquil·lament i pensar que ha passat, per què ha passat i com ho puc millorar.

3.       Analitza i reflexiona sobre el funcionament dels centres d’Educació Infantil:

Crec que una manera d’enriquir-te personalment i com a professional, és a analitzar el que vas veient a mesura que fas les pràctiques o treballes en relació al funcionament del centre on estàs. Funciona la manera de treballar? Accions que es podrien millorar? Penso que hi aspectes que es van reflexionant sovint com poden ser la distribució de l’espai i del temps, així com la relació amb les famílies són fets que ho analitzo amb més freqüència, ja que són els que més porto a la pràctica. Com a punt feble i a tenir present, reflexionar i analitzar altres aspectes com la coordinació entre professorat, dinàmiques de treballs i el context proper.

4.       Analitza i reflexiona sobre els processos d’ensenyament – aprenentatge:

Partint del punt que tot i cada un dels processos d’ensenyament – aprenentatge parteixen d’una fonamentació teòrica, penso que a la pràctica no es segueix un únic marc teòric i com a tal, sinó que aquests s’adapten a les necessitats i característiques del centre o bé s’agafen aspectes de diferents marcs teòrics per realitzar les diferents pràctiques que es porten a terme a les escoles. És un aspecte que potser m’hauria d’aturar més a pensar. Pel que fa a les bones pràctiques, és un fet que comento amb altres companyes i intercanvio impressions ja que penso que és una manera de comparar la teva manera de fer i reflexionar sobre això. Tinc molt present la manera d’actuar dins l’aula de la meva tutora de pràctiques de segon cicle, em va agradar molt la seva forma de desenvolupar les activitat i de “conduir” l’aula. Penso que vaig tenir un gran exemple a seguir i sempre ho tinc present. L’elaboració d’hipòtesis és un fet que realitzo poques vegades, seria un dels meus punts febles i a tenir en compte d’aquest bloc de competències.

5.       Reflexiona sobre el procés de millora:

Pel que fa aquest apartat vaig realitzar el projecte de millora durant les meves pràctiques de segon cicle d’Educació Infantil durant els meus estudis de MEI. El projecte va consistir en habilitar i organitzar la biblioteca del centre on vaig realitzar les pràctiques, per cicles i nivells educatius.

A dia d’avui estic treballant a l’escola infantil Es Fiets.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada