diumenge, 19 de maig del 2013

BONA PRÀCTICA: EL VALOR DE LES COSES DE CADA DIA


L’activitat d’aquesta nova entrada al blog, consisteix en explicar una bona pràctica que es realitzi al centre on estic treballant. Com a bona pràctica voldria descriure l’ importància de les rutines a l’escola infantil, així com també el valor educatiu que tenen. Aquestes són l’eix principal del desenvolupament del dia a dia. Les rutines permeten que l’ infant sigui el protagonista del seu aprenentatge i vagi adquirir més autonomia dia a dia, gràcies a la implicació d’aquest en els diferents moment que es donen a la vida quotidiana com el moment del berenar, el canvi de bolquers i el moment d’higiene, moments de joc... Les rutines ajuden a anticipar les situacions del dia a dia, la qual cosa ajuda a adquirir confiança i seguretat. A l’escola valorem molt el respecte cap al ritme de cada infant, cada petit és un món i com a tal té un temps individual que cal respectar-lo.
 
El grup d’infants on es porta a terme aquesta bona pràctica és un grup mixta de 13 infants, que cursen 2n i 3r d’Educació Infantil. La majoria de les rutines tenen lloc dins l’aula.
Al nostre centre tenim un horari flexible. Són les rutines que estructuren la jornada, tot i així desglossaré la jornada amb hores aproximades.
 
De 8 a 9’30 h. arribada dels infants i les seves famílies.
A les 10h. aproximadament comença el moment del berenar.
Entre les 11 i les 11’30 h. comença el moment del canvi de bolquers i d’higiene.
Devers les 12h. rotllana.
De les 12:30 i fins les 14h. sortides.
 
El grup, com ja he comentat, està format per 13 infants; 10 fillets i 3 filletes. La majoria viuen a Fornells, però també venen infants de les urbanitzacions del municipi com Ses Salines, Platges de Fornells i Son Parc. Els infants tenen edats compreses entre 1 i 3 anys, és a dir, són infants nascuts els anys 2010 i 2011. Pel que fa a la parla, es tracta d’un grup heterogeni, tot i que la majoria dels infants són catalanoparlants, trobem un infant suís, un de francès, un anglès i tres castellans. En el grup hi ha un infant amb necessitats específiques de suport educatiu.
 
Els objectius que es pretenen aconseguir mitjançant les rutines són:
-          Fomentar l’autonomia
-          Fer l’infant protagonista del seu procés d’aprenentatge
-          Donar seguretat afectiva.
-          Respectar el temps individual
-          Potenciar l’orientació dins l’espai-temps
 
Tot i que amb les rutines es treballa les tres àrees del currículum d’Educació Infantil, la que més rellevància té és l’àrea 1; identitat i autonomia personal.
 
En la metodologia d’aplicació de les rutines intervenen diferents fonaments teòrics:
-          WALDROF i la seva idea que l’educació ha de respectar i recolzar el desenvolupament fisiològic del infant. Durant l’etapa d’Educació Infantil l’aprenentatge es dóna a través del joc. Els objectius es centren en estimular es sentits i la imaginació i enfortir la voluntat de cada infant.
-          EMMI PIKLER, amb els seus principis de l’autonomia del desenvolupament i l’activitat espontania, la qual cosa ajuda a l’adquisició de la confiança, l’acompanyament però sens intervenció de l’adult i la qualitat de la cura y la creació d’un entorn càlid i harmònic, potenciant així la seguretat afectiva.
 
L’equip docent del centre va entrar quasi bé alhora. Es tracta d’un equip jove on hi trobem educadores i mestres. Des de fa 5 anys estem fent cursos de formació interna per tal de definir la nostra línia pedagògica. Poc a poc anem arribant a acords a partir del consens del claustre i portant-ho a la pràctica. Fa uns anys que varem canviar els horaris fixes per horaris flexibles, però estructurats el fil conductor dels quals són les rutines, és a dir, vam començar a dirigir-nos cap a una pedagogia de calma, de respecte, de temps... on potenciar en tot moment l’autonomia de l’infant i sobretot respectar les seves necessitats i interessos (la gana, la son...). L’ambient de l’aula també va canviar, és viu un clima més relaxat al no estar tant pendent de les activitats programades. Per a les educadores tots els moments quotidians que es donen dia a dia són importants i educatius, des de les entrades fins a les sortides.
L’equip educatiu està molt satisfet amb la línia pedagògica que s’està definint.
Pel que fa a les famílies, aquestes van respondre satisfactòriament al canvi, el que anima a les mestres a continuar amb aquesta metodologia.
 
Com a pràctiques que no existeixen m’agradaria comentar que aquest any tenc la sort de comptar amb una educadora de suport 2,5 hores cada dia.  Tot i això hi ha més d’un dia que en acabar la jornada penso que no he agafat a en...o no he prestat prou atenció a... tot i tenir suport diari, tenint en compte que es tracta d’una aula mixta on hi ha bastants infants que porten bolquers i tenim un infant nese, penso que el suport hauria d’estar més temps a l’aula.
 
En aquesta entrada he treballat la competència 4.1, perquè he identificat diferents marcs teòrics que justifiquen les pràctiques es duen a terme a l’escola, 4.2 ja que he identificat una bona pràctica que es porta a terme al centre on treballo i la he comparada amb altres companyes i la competència 5.4 ja que comento algun obstacle de l’aplicació d’aquesta bona pràctica.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada