dissabte, 4 de maig del 2013

REFLEXIÓ SOBRE LES JORNADES ESCOLARS


A la darrera classe abans de les vacances de Pasqua, ens vam organitzar en petits grups en funció de l’edat que tenen els infants on les companyes estan fent les pràctiques o bé estem treballant, per intercanviar i comparar impressions sobre la durada i distribució de la jornada escolar durant el matí.

En primer lloc m’agradaria comentar les diferències que hi ha entorn al temps que cada escola ofereix a l’arriba dels infants. Aquest oscil·la entre quinze minuts i una hora i mitja. Penso que en funció de la línia pedagògica que segueix cada centre, es prioritzen i valoren aspectes diferents com la vida familiar, el ritme de cada infant, els interessos i necessitats dels més petits... Al centre on treballo l’horari d’arribada és molt flexible, des de les 8’00 a les 9’30. Tot i això la porta no es tanca i sempre hi ha infants que arriben més tard. Per a nosaltres això no és cap entrebanc, al contrari pensem que cada família i cada infant és un món i que com a tal tenen ritmes i necessitats diferents i cal respectar-les. Les entrades solen ser esglaonades el que permet que l’educadora pugui fer una arribada individualitzada i sense preses a cada infant.

Després de l’arribada i durant tota la franja de temps que dura aquesta, en la majoria de centres els infants gaudeixen del joc lliure a l’aula. Aquí on treballo, tal i com he comentat tenim un horari ampli d’arribades i hi ha infants que arriben molt dematí. Per això, i després de consens amb el claustre d’educadores, es va decidir oferir activitats dins la mateixa aula i en petit grup com un racó més d’aquesta, al mateix temps que dóna el joc lliure.  Un cop tot els infants són a l’escola, recullen l’aula i es seuen en rotllana per fer el “bon dia”.  A diferència del altres centres, a l’escola on treballo realitzem aquesta activitat després del berenar i dels hàbits d’higiene i neteja personal. Tot i que durant aquesta activitat compartim objectius comuns: reconeixement de l’ infant, qui ha vingut a l’escola, qui és a casa... Al centre on treballo en lloc de parlar del que farem durant el matí, pretenem que els infants identifiquin allò que s’ha fet fins aquell moment identificant els moments més rellevants. Utilitzem fotografies on apareixen els diferents moments  i activitats que s’han donat durant el matí. Els infants identifiquen les que s’han donat durant el dia i les aferren de manera correlativa al planell del bon dia.

Totes les escoles disposen d’un espai al seu horari per les activitats programades i més dirigides, tals com: psicomotricitat, plàstica, descobertes i experimentacions, construccions... L’organització d’aquestes varia en funció de si està pensada per realitzar-la de manera individual, en petit grup o tots els infants alhora. A totes les escoles, es realitzen les activitats programades abans del moment del berenar.

El berenar també es un moment que apareix en tots els centres excepte una escoleta de Maó, que no berenen ja que sobre les 12 hores dinen.

Pel que fa a les rutines i activitats diàries com: berenar, canvi de bolquers i higiene personal... puc dir que tots els centres tenen en compte aquests moments tant importants en el desenvolupament del matí i que ajuden a l’ infant a adquirir confiança i seguretat amb l’espai que l’envolta i en si mateix, potenciant la seva autonomia en tot moment.

Un aspecte en comú en totes les escoles infantils és el pati. Tots els centres atorguen un temps de joc a l’exterior diàriament.

                      El temps és important per a tothom: educadors/es, pares/famílies, infants i societat. Però en educació infantil cap moment és més important que un altre i donem un valor especial als moment quotidians”

                      Penny Ritscher, Gianfranco Staccioli. Viure l’escola. Temes d’infància


En aquesta entrada he treballat la competència 3.2, ja que aporto reflexions en quant a l’organització del centre on treballo i la distribució del temps en aquest i la competència 4.2 ja que considero que he identificat bones pràctiques que es porten a terme en altres escoles infantils i les he comparat amb les que portem a terme en el centre on treballo.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada