A la darrera classe abans de les vacances de Pasqua, ens vam organitzar en
petits grups en funció de l’edat que tenen els infants on les companyes estan
fent les pràctiques o bé estem treballant, per intercanviar i comparar
impressions sobre la durada i distribució de la jornada escolar durant el matí.
En primer lloc m’agradaria comentar les diferències que hi ha entorn al
temps que cada escola ofereix a l’arriba dels infants. Aquest oscil·la entre
quinze minuts i una hora i mitja. Penso que en funció de la línia pedagògica
que segueix cada centre, es prioritzen i valoren aspectes diferents com la vida
familiar, el ritme de cada infant, els interessos i necessitats dels més petits...
Al centre on treballo l’horari d’arribada és molt flexible, des de les 8’00 a
les 9’30. Tot i això la porta no es tanca i sempre hi ha infants que arriben
més tard. Per a nosaltres això no és cap entrebanc, al contrari pensem que cada
família i cada infant és un món i que com a tal tenen ritmes i necessitats
diferents i cal respectar-les. Les entrades solen ser esglaonades el que permet
que l’educadora pugui fer una arribada individualitzada i sense preses a cada
infant.
Després de l’arribada i durant tota la franja de temps que dura aquesta, en
la majoria de centres els infants gaudeixen del joc lliure a l’aula. Aquí on
treballo, tal i com he comentat tenim un horari ampli d’arribades i hi ha
infants que arriben molt dematí. Per això, i després de consens amb el claustre
d’educadores, es va decidir oferir activitats dins la mateixa aula i en petit
grup com un racó més d’aquesta, al mateix temps que dóna el joc lliure. Un cop tot els infants són a l’escola,
recullen l’aula i es seuen en rotllana per fer el “bon dia”. A diferència del
altres centres, a l’escola on treballo realitzem aquesta activitat després del
berenar i dels hàbits d’higiene i neteja personal. Tot i que durant aquesta
activitat compartim objectius comuns: reconeixement de l’ infant, qui ha vingut
a l’escola, qui és a casa... Al centre on treballo en lloc de parlar del que
farem durant el matí, pretenem que els infants identifiquin allò que s’ha fet
fins aquell moment identificant els moments més rellevants. Utilitzem
fotografies on apareixen els diferents moments
i activitats que s’han donat durant el matí. Els infants identifiquen
les que s’han donat durant el dia i les aferren de manera correlativa al
planell del bon dia.
Totes les escoles disposen d’un espai al seu horari per les activitats
programades i més dirigides, tals com: psicomotricitat, plàstica, descobertes i
experimentacions, construccions... L’organització d’aquestes varia en funció de
si està pensada per realitzar-la de manera individual, en petit grup o tots els
infants alhora. A totes les escoles, es realitzen les activitats programades
abans del moment del berenar.
El berenar també es un moment que apareix en tots els centres excepte una escoleta
de Maó, que no berenen ja que sobre les 12 hores dinen.
Pel que fa a les rutines i activitats diàries com: berenar, canvi de
bolquers i higiene personal... puc dir que tots els centres tenen en compte
aquests moments tant importants en el desenvolupament del matí i que ajuden a l’
infant a adquirir confiança i seguretat amb l’espai que l’envolta i en si
mateix, potenciant la seva autonomia en tot moment.
Un aspecte en comú en totes les escoles infantils és el pati. Tots els
centres atorguen un temps de joc a l’exterior diàriament.
“El
temps és important per a tothom: educadors/es, pares/famílies, infants i
societat. Però en educació infantil cap moment és més important que un altre i
donem un valor especial als moment quotidians”
Penny
Ritscher, Gianfranco Staccioli. Viure l’escola. Temes d’infància
En aquesta entrada he treballat la competència 3.2, ja que aporto
reflexions en quant a l’organització del centre on treballo i la distribució
del temps en aquest i la competència 4.2 ja que considero que he identificat
bones pràctiques que es porten a terme en altres escoles infantils i les he
comparat amb les que portem a terme en el centre on treballo.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada